Протекція як спосіб працевлаштування доньок у заклади освіти України межі 19–20 ст.
DOI:
https://doi.org/10.28925/2524-0757.2025.14Ключові слова:
протекція, рекомендаційний лист, працевлаштування, заклади жіночої освіти, педагогиня, випускниця гімназіїАнотація
Заступництво існує у всіх суспільствах від давнини до сьогодення. Метою статті є вивчення протекції під час працевлаштування жінок у сфері освіти України межі 19–20 ст. Доведено, що заступництво поширюється вже і на доньок, які мали педагогічну кваліфікацію. Їхня постійна робота значуща для сімейного добробуту, що спонукало до мобілізації соціальних зв’язків. Висока конкуренція на ринку праці серед випускниць гімназій підштовхувала до пошуку патрона. Заступниками були місцеві, столичні високопосадовці, а також очільники навчальних закладів. Механізм протегування включав дії у двох напрямах: окружна адміністрація (згода попечителя округу) й місцева адміністрація (домовленість з очільником закладу).
Завантаження
Посилання
Afanasev, M. N. (2000). Klientelizm i rossiiskaia gosudarstvennost: Issledovanie klientarnykh otnoshenii, ikh roli v evolyutsii i upadke proshlykh form rossiiskoi gosudarstvennosti, ikh vliianiia na politicheskie instituty i deiatelnost vlastvuiushchikh grupp v sovremennoi Rossii. Moscow: Moskovskii obshchestvennyi nauchnyi fond [in Russian].
Babenko, K. A., Didenko, N. H., Kondrashova, M. V., Lazarenko, S. Zh., Khrimli O. H., & Yakovets, N. I. (2016). Proiavy koruptsii v systemi osvity: zapobihannia ta protydiia: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: MP Lesia [in Ukrainian].
Budzar, M., Kovalov, Ye., & Tereshchenko, D. (Eds.). (2019). Senatorska reviziia Kyivskoi ta Chernihivskoi hubernii: zi shchodennyka O. O. Polovtsova (zhovten 1880 — traven 1881). Kyiv: StreamARLine [in Ukrainian].
Drach, O. (2023). The Uniform of Women’s Gymnasium Employees in the Vision of the Heads of Institutions in Kyiv Educational District (late 19th — early 20th century). Kyivski istorychni studii / Kyiv Historical Studies, 2(17), 54–63 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2023.27
Drach, O. (2024). Could the Marriage of a Female Educator Be Grounds for Dismissal? Opinions of Educational Institution Administrators at Kyiv Educational District in the Early 20th Century. Kyivski istorychni studii / Kyiv Historical Studies 1(18), 6–19 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2024.11
Drach, O. (2024). Gender Aspects of the Professionalism of Female Teachers in Ukraine within the Context of Expanding Employment Rights at the Beginning of the 20th Century. Kyivski istorychni studii / Kyiv Historical Studies, 2(19), 14–22 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2524-0757.2024.22
Drach, O. O. (2011). Vyshcha zhinocha osvita v Rosiiskii imperii druhoi polovyny 19 — pochatku 20 stolittia.. Cherkasy: Vertykal [in Ukrainian].
Eyzenshtadt, Sh. N., & Roniger, L. (2016). Patron-klientskie otnosheniya kak model strukturirovaniia sotsialnogo obmena. In N. Volynchik (Ed.) Patron-klientskiye otnosheniia v istorii i sovremennosti: khrestomatiia. Moscow, Politicheskaya entsiklopediya Publ, 366–413 [in Russian].
Fediukin, I., & Zitser, E. A. (2011). For Love and Fatherland: Political Clientage and the Origins of Russia’s First Female Order of Chivalry. Cahiers du monde russe, (52/1), 5–44 [in English]. https://doi.org/10.4000/monderusse.9320
Fitzpatrick, Sh. (1999). Everyday Stalinism: Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s. Oxford University Press [in English].
Leonov, M. M. (2009). Salon V. P. Meshcherskogo: patronat i posrednichestvo v Rossii rubezha XIX–XX vv. Samara: Izd-vo Samar. nauch. tsentra RAN [in Russian].
Leonov, M. M. (2012). “Taktika gostinykh”: protezhirovanie v poreformennoi Rossii. In N. L. Pushkareva (Ed.). Sotsialnaia istoriia: Yezhegodnik. 2011. Saint-Petersburg, Aleteia, 12–24 [in Russian].
Marwick, A. (2001). The New Nature of History Knowledge, Evidence, Language. London: Palgrave [in English].
Mironov, B. N. (2000). Sotsialnaia istoriia Rossii perioda imperii (XVIII — nachalo XX v) (Vols. 1–2). Saint-Petersburg: Dmitriy Bulanin, v. 2 [in Russian].
Novitskiy, V. D. (1991). Iz vospominanii zhandarma. Moscow: Izd-vo MGU [in Russian].
Padalka, S. (2017). Public Mentality as a Factor in the Abuse of Bribery in the Right-Bank Ukraine in the second half of the XIX — early XX century. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 49, 111–114 [in Ukrainian].
Padalka, S. (2021). Khabarnytstvo v seredovyshchi imperskoho chynovnytstva Pravoberezhnoi Ukrainy (druha polovyna ХIХ – pochatok ХХ st.): peredumovy ta sotsialni chynnyky [Bribery in the Environment of the Imperial Officials Right-Bank Ukraine (second half of XIX — early XX century): Prerequisites and social factors]. Svit Klio / Clio World, 2(1), 5–13 [in Ukrainian].
Padalka, S. S. (2018). Bribery in Right-Bank Ukraine: Socio-historical manifestations, consequences and means of counteraction (the late 19th to the beginning of the 20th century). [PhD dissertation, National Drahomanov Pedagogical University] [in Ukrainian].
Pasko, Ya. (2010). Istorychni aspekty urbanizatsii. In O. K. Mikheieva (Ed.). Sotsiolohiia mista: navchalnyi posibnyk, Donetsk: Vyd-vo “Noulidzh” [in Ukrainian].
Shandra, V., & Arkusha, O. (2022). Ukraina v XIX stolitti: doba modernizatsii. In V. Smolii (Ed.). Kyiv: Akademperiodyka [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/akademperiodyka.466.706
Shandra, V. S. (2008). Derzhavna sluzhba v ukrainskykh huberniiakh Rosiiskoi imperii. In S. V. Kulchytskyi (Ed.). Narysy istorii derzhavnoi sluzhby v Ukraini, 114–128 [in Ukrainian].
Strannolyubskiy, N. (1890). Sovremennye nuzhdy vysshego zhenskogo professionalnogo obrazovaniya. Russkaya shkola, 3, 48–78 [in Russian].
Yisluu, A.E. (2018). Pryznachennia chynovnykiv na derzhavni posady v period pravlinnia Mykoly I (1825–1855): mizh pokrovytelstvom i zdibnostiamy. Arkhivy Ukrainy, 5–6, 81–90 [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Оксана Драч

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах публічної ліцензії Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.